søndag 28. februar 2010

Vært mye legebesøk på oss denne uka.. Her kommer endel av Historien til Hannah

Det hele begynte med henne da hun var rundt om 10 mnd gammel. Hun spydde helt pluselig,kom gjerne i sammenheng med mat,men kunne også skje utenom.
Vi reiste til legen med henne,men det ble ikke gjort noen ting med det. 
Tiden gikk,hun ble ganske mye syk og var veldig liten av høyde og vekst. Helsesøsteren vår spurte meg til og med om jeg ga henne mat!! Da ble jeg så sint å jeg sa det slik som det var at hvert eneste måltid er en kamp,hun er rett å slett ikke matglad. Da begynte de faktisk å prate noe om å utrede henne,men dette ble ikke noe av. Det var litt vanskelig for oss også får hun hadde jo sine gode dager av og til.

Tiden går og hun blir enda mere syk,forkjølet,høy feber og veldig slapp. Jeg reiste til legen med henne mange mange ganger,crpèn slo aldri ut og jeg fikk til svar at dette var normalt at hun var mye syk siden hun gikk i barnehagen osv... Ble vel sett som den hysteriske mora er jeg sikker på.. 
Et eksempel: Var for 1 år siden,reiste til legen,crp en slo ikke ut. 3 dager senere reiste jeg igjen og da kom jeg inn til en annen lege for våres faslege var der ikke den dagen,da slo den ut og hun hadde bronkitt. 
En annen gang i november i år: Kom også til en annen lege av samme grunn. Han ville hun skulle stå på astma medisiner siden hun hostet som en gal på nettene selv om hun var frisk. Han mente hun hadde vært veldig mye syk å noe burde gjøres! han skjønte ikke hvorfor ikke faslegen hadde gitt henne astmamedisiner lenge før... Og pga Knut hadde astma og allergi når han var liten.... 
Kom så tilbake til fastlegen i desember,da var hun syk igjen. Jeg spurte han om han kunne hendvise oss til en barnespesialist som er spesialist på astma men dette ville han ikke!!! Jeg spurte hvorfor å han sa: Nei,for det første syntes jeg det var rart at Hannah har fått astmamedisiner! da sa jeg at det har jo hatt god effekt,hun har faktisk sluttet å hoste på nettene. Men så sa han at hun burde jo hatt en diagnose før han i det hele tatt skulle hatt astma medisinene. Han andre legen sa til meg at det var ikke farlig å gi astmamedisiner til barn,det var slik de fant ut av det. Å dette har jeg hørt av andre også. Sa dette tl han å da sa han at ja det er jo sant det da,men han var sikker på at hun ikke hadde astma... Jeg ble sint å gikk!
Da jeg kom hjem bare grein jeg,han syket meg ned gang på gang. Hver gang jeg kom til han kikket han dumt på meg å sa dette er normalt,hun er bare mye syk hun! Mens jeg har hatt en følelse på at det er noe galt..

Fikk endelig byttet til en annen fastlege,han henviste oss til barnelegen med en gang! Aldri noe spørsmål om noe. 
Var hos barnelegen på Fredagen,da begynte det med at hun fikk tatt prikk test(allergitest) men heldigvis ikke utslag på noe:) 
Så kom vi inn til legen å han lyttet på henne,fant ut at hun hadde venstre sidig lungebetennelse. 
Vi hadde et ønske om at han skulle lytte på hjertet siden vi har erlend som har hjertefeil. Men han hørte ingen bi lyder :-) 
Det første han reagerte på var vekten hennes,hun er jo liten å veier bare 10 kilo. Hun er 2 år og 9 mnd. 
Jeg sa dette til han også at hun har aldri likt mat småspist bare. 
Han sa at han mistenkte hun kunne ha reflux. Dette er veldig normalt men de fleste tilfeller finner de ut av det når de er babyer. Dette kom ofte i sammenheng med astma,og at hun hadde astma var han ikke i tvil om siden det har hatt så god effekt. Men siden hun mest sannsynlig har reflux gjør dette også at hun er mere syk enn normalt. Her er en link som beskriver dette veldig godt,mange forskjellige stadier og hun er med lungene:http://www.arendalspesialistsenter.no/ArticlePage.aspx?m=128 
Dette kunne vi mest sannsynlig funnet ut for 2 år siden.
Han forklarte at mest sannsynlig er hun sulten,men kan være vondt å spise så hun tror jo det er slik stakkars.....
Så nå har hun fått ganske mange medisiner for dette sammtidig astmamedisiner. skal gå på dette i 6 uker så skal vi ned igjen å se derfra. 
Jeg er veldig mye imot unødvendig medisinering av små barn,men nå har dette gått så langt at jeg er villig til å prøve ut alt! Pluss hun har jo alle symptomene på at det kan være dette som er problemet. 
Her et bilde fra posen med medisiner jeg hentet på fredagen(nesten alt er til Hannah)
Hannah har sovet hos sine besteforeldre i helgen å her var lageret slik:



Vi er jo veldig glad for at vi har kommet til en ordentlig lege som virkelig har tatt tak i dette. 
Men vi kommer til å gå videre med dette med den tidligere fastlegen,har ringt å bedt om alle legejournalene hennes så skal vi og barneegen gå gjenom de sammen. Vi vil ha en god begrunnelse på hvorfor det aldri ble tatt noen utredning og hvorfor han mente at hun ikke har astma og "anklagene" om at jeg ikke ga henne nok mat... 
Utrolig trist hvis hun har gått unødvendig syk så lenge :(


  





3 kommentarer:

  1. Stakkar jenta dekans:'(
    så bra at de har fått ny lege og ein som tek dekan på alvor. Håper det vil gå rette vegen no :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har rett og slett ikke ord :(
    blir så lei meg på Hannah og deres vegne!
    synes man hører ofte om leger som ikke tar tak i ting, og dette irriterer meg noe vakent!!
    er det ikke derfor vi har leger lissom? skal de ikke hjelpe til...

    Godt at nye legen tok tak i ting raskt og at Hannah nå kan få behandling..
    håper alt blir mye bedre...

    mange klemmer

    SvarSlett
  3. Takk Anette. Samme spørsmålet har vi også stilt oss mange ganger. Man kan virkelig ikke stole på legene lenger... Men håper vi har fått en dyktig lege nå som tar alt på alvor :) Virker slik iallefall!

    SvarSlett